Het Instituut voor de Loslopende Mens is een podium voor mensen die zijn losgeraakt van hun traditionele achtergrond en steeds meer op zichzelf terug geworpen worden. Door gebrek aan familiebanden, verenigingen, politieke partijen, religie en een groeiend individualisme loopt de mens los. Op zoek naar nieuwe richting in het leven vraagt de moderne mens zich af: Wie ben ik? Waar ben ik? en Waar wil ik naar toe? Het Instituut biedt hiermee een ruimte om 'te zijn', 'te denken' en 'te twijfelen'. Een plek om jezelf te ontwikkelen, visie te ontwikkelen, vragen te stellen en je bezig te houden met zingeving, betekenis en houvast. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De mens heeft steeds meer regie over z'n eigen leven. Dit is een grote Het Instituut bestaat inmiddels 10 jaar en is actueler dan ooit tevoren. Sinds de oprichting bevindt het Instituut zich in zijn 4de fase: IIn de huidige fase draait het om de verbinding met de basis van het
|
Naast één op één gesprekken, om het publiek de kans te geven over bovengenoemde facetten van gedachte te wisselen, onderzoekt het Instituut of het misschien niet allemaal anders moet. Doordat veel niet meer vaststaat en aan waarheden wordt getwijfeld is er volgens het Instituut ruimte in de 'bewustzijnseconomie' voor nieuwe ideëen en mogelijkheden. |
Het Instituut is in 2000 opgericht op initiatief van kunstenaar en concept/projectmanager Oscar Prinsen. Tot 2006 is hij bijgestaan door Mila van Geesink. Zij schreef de teksten en diende tevens als klankboard en mental coach. Vanaf 2006 is zij nog slechts zijdelinks betrokken bij het Instituut door het krijgen van haar kind en haar nieuwe bedrijf. De kunstenaar Oscar Prinsen kreeg zondag 12 november in Moers (Duitsland) de Moerser Kunstpreis 2000 uitgereikt. Prinsen, met zijn Instituut voor de Loslopende Mens, won de prijs, ter waarde van 10.000 Mark, omdat zijn werk volgens de jury, mede door het multimediale karakter, de huidige tijdgeest het beste weerspiegelde. • Andere loslopenden die tijdelijk of aan meerdere projecten meewerken of gewerkt hebben: Bethany de Forest, Dree van Delft, Heleen van der Meer, Andor Driessen, Jacqueline Dersjant, Rob Groot Zevert, Britt Hendriks, Kroko Schilte, Josepha de Jong, DJ Suna, Tanna Luiten, Joyce de Groot, Peter van der Ham, Christa van Kolfschoten. Therapeuten: Martijn Bijwaard, Melle Smets, Babette Treumann, Els Slothouwer, René van Delft, Arnold Ziegelaar, joke wf , Jolan aan de Stegge, Suzanne van Schaik, Kommerien Broderick, Sacha van Riel, Gijsje Kooter, Padu Boerstra, Mitchel Brunings. Elmer van Engelen, Freek Zwanenburg, Hedwich Hoogcarspel, Joanna Veluwenkamp, Karina Engelbert, Mark Bos, Merel Waagmeester, Kim de Bruijn, Annemare van Bodegom, Femke van Horen, Heleen Blom, Mijke de Waardt, Trudi Maan, Petra Rijzen, Rik Jansen, Susanne de Wit. Infobalie assistenten: Hester Wolters, Babet Ringeling, Marijke Gutker, Judit Grotenhuis. Ontwerp: Studio Jan Koek Webhosting: Zark |
Met de moderne mens ging het in materiële zin goed. Aan het eind van de vorige eeuw, het vorige millennium, was echter al duidelijk te zien dat die moderne mens los was geraakt van moraal, geloof en ethiek. Hij was op zoek naar nieuwe zingeving. Nu we de 21ste eeuw zijn binnengestapt lijkt die ontwikkeling zich te versterken. Dat is niet verwonderlijk aangezien nu ook de millenniumwisseling als referentiepunt is weggevallen. De mens loopt los en vraagt zich af 'Waar ben ik?' 'Waar ga ik naar toe' en 'Waar vind ik houvast?'. In zijn zoektocht naar antwoorden gebruikt de Loslopende Mens de techniek, zijn eigen verworvenheid, als 'vervoermiddel' op de weg naar de waarheid. Het idee van de 'Loslopende Mens' is ontstaan na de einde-eeuw-multimedia-voorstelling Angel & the Monk featuring ceedjee P van Oscar Prinsen. De voorstelling benadrukte met name de botsing tussen het geestelijke en het materialistische denken van het fin de siècle. Uit de voorstelling kwam een duidelijk beeld naar voren van een Loslopende Mens; op zoek naar nieuwe waarden, nieuwe rituelen, nieuwe vormen van spiritualiteit. Paradoxaal genoeg blijkt bij die Loslopende Mens de botsing tussen het geestelijke en materialistische denken gepaard te gaan met de versmelting van spiritualiteit en techniek. |